SRB

ENG

Оливера Стојадиновић

 

Оливера Стојадиновић
редовни професор
olivera.stojadinovic@fpu.bg.ac.rs

Ужа уметничка област: Писмо
Предмет: Писмо

Ради на Факултету примењених уметности од 1995. године.
Дипломирала 1985, на Факултету примењених уметности у Београду из области Писмо и Графика. Магистрирала 2001, на Факултету примењених уметности у Београду са темом »Четири скрипта и једно књижно писмо«. Изабрана у звање ванредног професора 2000, а у звање редовног професора 2009. године.

Шеф одсека Примењена графика 2010-2013. године. Председник Већа докторских студија од 2014. године.

Самосталне изложбе:

  • 4 Schriftmaster aus Belgrad, калиграфија и типографија  (са С. Филекијем, Ђ. Живковићем и Ж. Рајачићем), Schrift-und Heimatmuseum »Bartlhaus«, Pettenbach, Austria, 1998.
  • Четири скрипта и једно књижно писмо, Графички колектив, Београд, 2001.
  • Нова типографска писма, Народна библиотека, Београд, Народна библиотека, Ужице, Градска библиотека Вршац, Народна библиотека, Ариље, 2002.
  • Kalligraphische Druckschriften, изложба типографских писама Schrift-und Heimatmuseum
    »Bartlhaus«, Pettenbach, Austria 2004.
  • Речи и слова, Музеј примењене уметности, Београд 2005.
  • Три београдска аутора писама, са Јаном Оршолић и Ведраном Ераковићем, у оквиру изложбе Typographie cyrillique serbe contemporaine, Културни центар Србије у Паризу, 2013.

Важније групне изложбе:

  • Београдски калиграфи<, Галерија Графички колектив, Београд, 1993.
  • Tribute to the Cyrillic Alphabet, Robarts Library, Universitet of Toronto, Toronto, Canada, 1994.
  • 50 година писма у Србији, пратећа изложба 41. Златног пера Београда, Галерија »Прогрес«, Београд, 2001.
  • TDC2 Type Contest, Parsons School of Design, New York, 2001; Fashion Institute of Technology, New York, 2001; Lowe Lintas Partners, Bowater House, London, 2002.
  • Грифон, конкурси за најбољи графички дизајн, Галерија Графички колектив, Београд (1994, 1996, 1998, 2000, 2004, 2006)
  • Ћирилице на поклон, Галерија Графички колектив, Београд, 2012.
  • Савремене српске типографске ћирилице (Typographie cyrillique serbe contemporaine), Културни центар Србије у Паризу, 2013.

Пројекти писама:

  • Реконструкција типографских ћирилица (курзива) из 19. века Факултет примењених уметности у Београду, Народна библиотека, Београд, 1986–1987.
  • Тајмс ћирилица, типографско писмо рађено на основу постојеће латинице, Центар за научно и уметничко истраживање Универзитета уметности из Београда (под надзором Одбора за ћирилицу Вукове задужбине) 1993–1994.
  • ITC Aspera, ITC Rastko, типографска писма,  International Typeface Corporation, USA 2000.
  • ITC Hedera, типографско писмо,  International Typeface Corporation, USA, 2001.
  • ITC Resavska, ITC Resavska Sans, систем типографских писама, International Typeface Corporation, USA, 2004.
  • ITC Anima, фамилија типографских писама, International Typeface Corporation, Agfa Monotype, USA, 2006.
  • Тесла, типографско писмо, реконструкција рукописа Николе Тесле,  са студентом Владимиром Поповићем, Музеј Николе Тесле, Београд, 2006.
  • Ресавска БГ, фамилија фонтова, пројекат »Ћирилице на поклон« у сарадњи са Скупштином града Београда, удружење Типометар 2006.
  • Ресавска БГ Санс, фамилија фонтова, пројекат »Ћирилице на поклон« у сарадњи са Скупштином града Београда, удружење Типометар 2007.
  • Бељански, типографско писмо, реконструкција по натпису у бронзи аутора Небојше Митрића, Спомен-збирка Павла Бељанског, Нови Сад 2008.
  • Миланковић, типографско писмо по рукопису Милутина Миланковића, Српска академија наука и уметности, Београд, 2009.

Важније награде:

  • Награде за најбоље обликовану књигу на Међународном сајму књига, Београд, 1994, 1995, 1998.
  • Специјална награда на међународној изложби Свет екслибриса, Београд, 1995.
  • Годишња награда Type Directors Club за писмо ITC Aspera, New York 2001.
  • Четири награде у категорији типографско писмо на конкурсу „Грифон", Београд, 1996, 2000, 2004, 2006.
  • Плакета УЛУПУДС-а за пројекат писма Ресавска на 37. мајској изложби, Београд, 2005.
  • Повељa Матице српске за неговање српске језичке културе за 2013. годину, Нови Сад, 2014.

Важнија библиографија:

  • Gwyn Headley: The Encyclopedia of Fonts, Cassell Illustrated, London, 2005.
  • Allan Haley: Five New Typefaces, STEP magazine, USA, 2005.
  • Стјепан Филеки: 26+30, Писмо, Универзитет уметности у Београду, 2010, 2012.
  • Women in Graphic Design 1890–2012, уреднице Gerda Breuer и Julia Meer, Jovis Verlag, 2012.

Ауторски текстови објављени у књигама и часописима:

  • Свакодневна типографија, зборник, уредник, са Оливером Батајић, аутор  текста Мануфактура слова, Типометар, Београд, 2009.
  • Кофер пун слова, са Оливером Батајић и Ведраном Ераковићем, аутор поглавља Вештина са два имена, Типометар, Београд, 2011.
  • Сигнум, часопис одсека Примењена графика, стручни текстови (2006-2012)
  • Типометар (www.tipometar.org), текстови о писму и типографији (2006-2014)

Предавања:

  • Ауторско писмо у Србији, Музеј примењене уметности 2011, Народна библиотека Србије, 2012.
  • Ћириличка типографија на Интернету, научни скуп Интернет и ћирилица, 2012.
  • Лакше до ћирилице на рачунару, Нова искра, дизајн инкубатор, 2014.

Радионице:

  • Ресавска типографска школа, Летња школа Универзитета уметности, Ресавица, 2010.
  • Радионица лепог писања ћирилицом са децом која похађају наставу на српском језику, Црква Светог Саве у Паризу, 2013.

Учешће у жиријима:

  • Члан жирија на конкурсу Пиши ћирилицом, Београд, 2001–2004.
  • Члан селекционог жирија на конкурсу Грифон, Београд, 2000, 2004.

Остале активности:

Оснивач удружења Типометар и уредник сајта Типометар www.tipometar.org) који објављује писане и визуелне материјале из области типографије и писма (са Оливером Батајић и Јаном Оршолић), од 2004. Аутор и ментор пројекта Ћирилице на поклон, у сарадњи са Скупштином града Београда и Министарством културе Србије (2006-2014)

Члан УЛУС-а од 1986. године, члан УЛУПУДС-а од 2005. године.